WASALINELLA UUSI YMPÄRISTÖALOITE

Wasaline toteuttaa koko yrityksen kaikkia osastoja kattavan uuden ympäristöohjelman. Teknisen puolen vuonna 2013 aloitetun vihreän muutoksen lisäksi asiakkaat tulevat nyt huomaamaan myös myönteisen muutoksen laivalla.

Ollessaan pohjoisin lauttayhteys, joka kulkee ympäri vuoden Unescon maailmanperintökohdetta pitkin, Wasaline tuntee suuren vastuun veden ja sen lajirikkauden pitämisestä puhtaana tulevia sukupolvia varten.

Nyt Wasaline käy voimakkaasti taistelemaan luonnossa löydettävien muovien ja mikromuovien puolesta, jotka muodostavat globaalin ongelman, poistamalla kaikki kertakäyttömuovit laivasta.

Tämä on jatkuva prosessi, jonka eteen Wasaline on jo tehnyt konkreettisia muutoksia.

Maaliskuun ensimmäisenä päivänä toteutettiin kokonaan uusi ympäristöohjelma kaikilla Wasalinen osastoilla.

Vihreä muutos alkoi jo vuonna 2013 alentamalla polttoaineen kulutusta ja tehostamalla energiankulutusta. Nyt myös matkustajat tulevat kokemaan muutoksen ravintolassa ja kaupassa sekä myös yleisissä tiloissa.

Kaikki muovi- sekä kertakäyttöpakkaukset on poistettu ja korvattu biologisesti hajoavilla tuotteilla tehty bagassesta (sokeriruokokuitujen selluloosasta) sekä palmunlehdistä. Nyt matkustajat voivat nauttia juomistaan murehtimatta muovipillistä aiheutuvaa ympäristöuhkaa.

Kertakäyttötuotteet korvataan ympäristöystävillä vaihtoehdoilla, esimerkiksi kahvilassa tarjotaan nyt kakut ja voileivät porsliinilautasilla tai bagassesta tehdyissä laatikoissa. Myös kaupassa voit ostaa joko kangaskassin tai paperipussin muovipussin sijaan. Hyttien muovilasit korvataan bagassesta tehdyistä laseista.

Wasalinen ympäristöajattelu ei lopu siihen vaan se peilautuu myös laivalla tarjottaviin tuotteisiin.

Esimerkiksi kosmetiikkatuotteiden sisällysluettelot tarkistetaan ja varmistetaan, ettei asiakkaille tarjota mikromuovia sisältäviä tuotteita.

Sekä kaupassa että ravintolassa panostetaan lähellä tuotettuun ruokaan ja lähituotteisiin, jotka suosivat ympäristöä sekä matkustajia. Toimittajien vaatimuksia on nostettu.

Laivalla on myös helpotettu lajittelua, matkustajat voivat nyt myös itse lajitella poltettavat jätteet sekä metalli- ja muovijätteet.

Lisäksi kaikki hygieniatuotteet on vaihdettu ympäristöystävällisempiin vaihtoehtoihin.

Tämä ympäristöaloite on osa Wasalinen pyrkimystä olla kestävän kehityksen esikuvana ja ylpeyden aihe koko alueelle.

Jarkko Rinne

Päällikkö

NLC Ferry Oy Ab, markkinointinimeltään Wasaline, on varustamo, joka kuljettaa päivittäin matkustajia ja rahtia yli Merenkurkun. Laivamme tarjoaa kolmen ravintolan, baarin ja kaupan palvelut sekä hyttejä matkustajille. Inspiroiva kokousympäristö löytyy konferenssiosastoltamme, ja ensimmäisenä varustamona pohjoismaissa voimme myös tarjota matkustajillemme nopean ja toimivan Wi-fi:n koko matkan ajaksi. Yhdensuuntainen matka kestää 4,5 tuntia. Wasaline- pieni varustamo suurella sydämellä.